Monday 2 September 2013

sedekah.....

Sedekah adalah satu sifat terpuji yg perlu ade dlm kehidupan kita. Tidak perlu menanti kaya kaya untuk memulakan sedekah atau pemberian kpd org laen. Dulu abah ngan mak slalu jer sedekah lebih2 lg abah yg x pernah kedekut untuk memberi. Aku rasa sikap abah ade pd aku.

Kali ni bila da kawin aku dpt lihat kehidupan kampung yg purata penduduknya suka bersedekah. Dari sebesar besar pemberian hinggalah yg sekecil kecilnya. Bila lihst mak mertua dan jiran2 nyer yg rajin memberi itu buat hati aku terdetik betapa mereka semua bersungguh2 mengejar pahala.

Kdg2 aku tgk drg bg benda2 yg drg masak, buah2an yg mereka tanam dan ad ketika sayur yg dibeli kat kedai pon jadi untuk diberi kpd jiran tetangga. Seronok bila lihat org melsyu islam nih berlumba2 melakukan kebaikan. Aku pon da terikut cara mereka. Skarang ni aku x kisah n rasa berat hati pon nk bg mende2 kat org. Terbaru ms aku ngah kms2 brg untuk pindah uma nt aku ngn baek hati sedekah kipas, iron,tudung, beg dan juga baju kurung. Smua tuh aku syg tp bila tgk cik mah lg memerlukannyer aku bg jer. Dgn niat Allah akn murahkn lg rezeki aku.

Tp yg plg aku rasa terkesan dgn sedekah ialah bila aku bg mkn kucing terbiar. Kesan dr sedekah kat kucing tuh byk doa sku dimakbulkn Allah termasuk lah doa untuk berkahwin...hee.  Dulu takot gak duit x cukop nk kawin tp percaya lah bila kita rsjin sedekah nih rezeki mmg xkn putus. Petua ni aku dpt dr cik din....opismate aku yg kongsi pglman die bg mkn kucing terbiar pastu x lama rwzeki die murah smpai leh beli kereta besar lg padahal  dulu die rasa xkn cukop duit tok tukar kereta....dasyst kn penangan sedekah nih. Sampai skarang jugak aku masih amalkn beri kucing mkn walaupon aku x suka bela kucing...hee

No comments:

Post a Comment