Monday 25 February 2013

Perginya seorang nenek...


Pagi jumaat lepas aku dikejutkan dengan berita pemergian nenek. Akhirnya nenek pergi kepada Penciptanya  setelah seminggu menanggung kesakitan di hospital. Mak sempat jaga nenek sepanjang die sakit kat spital. Hanya aku ,along n shida je x sempat menjenguknya ketika sakit. Baru plan jumaat pas keje nak balik x sangka lak nenek lagi awal pergi sebelom sempat aku melawatnya.

Hubungan aku ngan nenek tidak lah rapat sangat so tahap kesedihan aku xde lah xtreme seperti ketika abah pergi meninggalkan aku dulu. Aku sempat melihat nenek dikapankan dan solat jenazah. Mak juga aku lihat tabah dengan pemergian ibunya. Nenek dikuburkan selepas solat jumaat. Sempat la aku pergi kekubur dan mengaminkan doa. Hikmah ketika ke tanah perkuburan untuk kebumikan nenek ialah mak tunjukkan aku kubur abang wan. Abang wan ialah abang aku yang meninggal masa die berumar 5 tahun dan ketika tu aku baru 2 tahun kalo x silap so mmg xpernah jumper n ziarah kubur die. Tau cerita smua dari mak jer tapi aku x pernah lupa doa tok abnag wan. Masih kukuh lagi batu nisan di kuburnya. Sempat la kami adik beradik membaca doa tok bang wan ketika itu....sayu je rasa sb akhirnya dapat gak ziarah kubur abnag wan.

Malam tu diadakan kenduri arwah. Aku sempat join dua malam je sb ahad aku da balik kuantan n cucu2 lain pon sama jugak. Semalam sepanjang jalan balik kuantan aku memang ngantuk giler. Bawak kete pon da macam org mabuk seb baek selamat sampai uma. Lepas isyak aku terus tdow. Xtau kenapa tapi aku rasa sangat penat n ngantok padehal xde la wat banyak keje sangat pon...badan da semakin lemah kot...huu

Pasni da kena carik susu nak bagi aku cukop kalsium nih..he

Semoga roh nenek ditempatkan di jannah...amiinn.

No comments:

Post a Comment