Tuesday 18 September 2012

belajar untuk tidak selalu berkata 'YA'...

Hari ini aku mulakan dengan pergi kerja lambat sebab terleka dengan nikmat cuti yang lama sempena cuti sambutan Hari Malaysia....adoiii...manje sungguh wahai tubuh pantang lama sket bagi masa rehat mula la nak berehat terus. Cuti kali nih lepak kat umah je layan Running Man walaupon dok ulang2 jer tetap aku nak gelaks n tepat mengumbirakan hati aku n terleka la sampai tdow pon lambat. Itu la hari2 aku wat selama bercuti 3 hari nih dok guling2 depan tv jer ditemani housemate yg kaki korea jugak lagi la menjadi2...tv tu kalo leh bercakap mst die da bebel kat aku sb penat n fed up dok asyik tayang mende yang sama jer...hee. Semalam petang mimi ajak aku teman die g Giant. Aku yg baek hati ni pon ok jer walaupon sebenarnyer aku nak abiskan cite korea aku tuh tp sian lak die g srg2 kan. Aku ngan mimi g blanja grocery di Giant Megamall pastu singgah parkson jap window shopping brg2 letrik usha harga tok mixer and jus buah processor...harga bleh tahan gak tp masih mampu aku beli g kalo duit aku x dibazirkan ke mende2 yang kdg2 aku pon x pasti bila check2 je tiba2 terasa x sabo nak tg hujung bulan lagi tok gaji ( boros giler!!!). Lepas usha brg kat parkson singgah jap g watson then terus g lepak di TC layan McD...hujan lebat giler mlm tuh. pas da kenyang n hujan reda sket terus gerak balik uma sebab x tahan sejuk sgt mana xnyer ngan angin pantai + air hujan yg kena kat baju aku mase berlari-lari manje kuar dari surau tok ke McD tuh...mengigil jer badan. Balik2 sambil layan buah strawberi yg aku beli td layan lg RM wat sekian kalinyer...hee. Tdow sampai kol 1 tuh pastu sok paginyer mula la nak g keje malas. Itu la punca2 aku datang lambat g keje hari nih...

Tadi masa aku pas solat sunat dhuha aku lepak jap kat surau bebual ngan cik mah. Aku tanye la gak pasal cik Nora (cleaner sementara kat tmpat aku) nape x dtg hari nih sb aku igt die sakit lagi. Baru2 nih cik nora ni masuk hospital aku pon risau gak. Bila pandang mak cik2 nih teringat aku kat mak. Sesuatu yg wat aku terkejut n x sangka bila cik mah bg jawapan pertanyaan aku tuh lebey krg camnih..

      " cik nora xdtg sb driver yg slalu amek die tu x dtg then cik nora tepon cik mah kol 7.30 td tp cik  mah xleh amek die sb jauh lgpon cik mah nak basuh kete lg pastu takot keje cik mah kat opis nih x siap lak. dulu mase g amek die pon masuk keje lambat..."

Aku terus terkedu sb aku x sangka lak leh jadi camnih. Aku yg berniat nak lepak lg lama kat surau terus bgn siap2 tok keluar tanpa cakap ape2. Sebab ape jadi camtuh??? Selama ni yang aku sedar sepanjang aku hidup jarang aku nak tolak kalo org mintak tolong lg2 dlm keadaan org yg memerlukan mgkin sb jiwa aku yg halus ni kot xpon sb aku ni ssh nak berkata 'TIDAK' pd permintaan org....bila tgk cik mah rileks je ckp camtuh tanpa rasa bersalah aku terus terdiam. Sb utama aku sedey bila sedar mst cik nora sedey n kecewa x dpt dtg keje sb bukan salah die pon die xdtg...driver die yg xbgtau die awl2. cik nora slalu citer yg die kene terpacak tg driver die pas subuh lg kat tepi jalan sb nak ikot jadual keje driver die sbg pemandu army. Bila teringat sedey lak mst die tg lama. Aishhhh....sedey2.  lbh baek berkongsi ape yg Allah da bg kat kite.Aku lebih rasa gembira kalo dpt tlg org tp tula kejadian hari ni aku jdkan sbgai pengajaran...bila pikir secara +ve xsalah pon cik mah nak wat camtuh sb die ad hak nak membantu sape yg die nak kan. Bertuah la die sb ade ketegasan dlm diri tok x slalu nak kate 'IYA' pd smua mende yg org minta pd die. Aku pon pasnih kene blaja ptgkan diri sblom org lain.....jgn over ptgkan diri suda mau kene tarik nikmat dari Allah baru la menangis x berlagu nt...he.

Kesimpulan dari cite hari nih ialah kadang2 kita mmg perlu berkata 'TIDAK' pd sesetengah perkara bergantung kpd keadaan dan situasi. Jika mmg kite mampu nak membantu n xde halangan sgt la digalakkan sb kite perlu la igt kehidupan ni umpama roda x mustahil sok2 kita lak yg mengalami kesusahan dan perlukan pertolongan org. Semat dalam diri x rugi pon andai kite membantu org sama juga spt kita bersedekah.Akhir kata untuk diri sendiri rajin2 la membantu insan2 yang lemah....peace!!!

No comments:

Post a Comment