Monday 24 September 2012

One man in d world...


Pharase kat atas tu sememangnya tepat untuk mengambarkan betapa kasih dan sayangnya insan yang bergelar bapa yang xkan pernah sekali kali untuk menyakiti anaknya. Segala yang diberikan adalah kasih sayang yang tidak pernah berbelah bagi. Itu jugalah yang aku gambarkan untuk abah aku....insan yang aku percaya n sayang sangat2. ketahui la abah sesungguhnya anak mu ini benar2 menyayangi abah lebih dari segala-galanya dan terima kasih juga untuk abah atas didikan, perlindungan dan kasih sayang yg diberikan menjadikan anak abah ini menjadi insan yang baek walaupun belum lagi menjadi yg terbaek.

Rindu giler nak peluk abah n nak berkongsi segalanya. Rindu ngan detik2 saat abah slalu pujuk aku bila aku nangis...bagi aku semangat masa aku blaja n seingat aku abah la org yg paling setia temankan aku baca buku waktu subuh2 dulu sb nak periksa pmr ngan spm. Igt lg macam mane abah begitu menyokong aku tok blaja ngan kejut aku kol 3 atau 4 pagi n sediakan air teh panas tok aku minum supaya aku x ngantuk n abah duduk sambil wat keje nya sendiri. Abah suka menulis khat ayat2 al-quran. Sambil tg aku membaca abah slalu wat hobinyer yang satu itu. Abah jugak la yg slalu amek n anta aku g tiusyen naek motor. Paling kesian bila aku kuar lambat dari kelas tiusyen sb leka berborak ngan kawan2. kluar2 je dari kelas abah da setia menunggu n x penah lambat. Abah jugak x penah mengasari aku hatta menjentik telinga aku kalo aku wat silap. Abah lebih suka menasihati aku dengan cara lembut bukan dengan kekasaran. Walaupun cara didikan antara aku ngan kakak n abang aku x sama sb dengan mereka abah slalu pukul untuk mendidik tp aku bersyukur nasib aku bukan begitu dan disebabkan cara didikan abah la jiwa aku penuh dgn rasa sayang. Aku x suka disakiti n xsuka menyakiti. Seboleh mungkin aku akan cuba tidak menyakiti org laen, itu aku kira satu kelebihan dr didikan abah tok aku.

Abah yang aku miliki sangat adil dengan anak2 nya. Ape yang aku kagum ialah abah slalu igt makanan kegemaran setiap anak2nya. Ingat lagi makanan kegemaran aku ialah ketam dan udang. Setiap kali aku balik kerumah masa blaja diploma n degree abah x penah lupa tok sediakan makanan kegemaran aku. Rindu nya saat abah sambut kepulangan aku dengan semangat suruh aku makan sb da sediakan makanan kegemaran aku yg dimasak oleh mak. Abah x makan ketam tapi demi aku abah sanggup beli ketam setiap kali aku balik bercuti....terharu kan. Abah jugak slalu lepak duduk2 kat luar uma menghirup angin malam dan aku adalah anaknya yang slalu sibuk nak join abah lepak2 dikerusi depan itu sambil bebual. Abah suka bergurau dan sebab itu aku sangat rapat ngan abah sb aku suka gelak. Ape je lawak yg abah buat mst aku tergelak besar. Rindunya nak gelak besar dengan abah.

Ingat lagi bila aku cuti semester blaja n lepas aku abis blaja aku keje biasa2 je kat tempat aku. Aku penah keje kat thestore sbg cashier, panah jd salesgirl kat kedai kasut n kedai baju, aku jugak penah jadi kerani lepas abis degree. G keje slalu naek bas. Abah la slalu yg kejutkan aku. Aku cukup suka cara abah kejutkan aku bgn tdo. Abah akan pegang atau sentuh ibu jari kaki aku tok kejutkan aku supaya aku bangun x terkejut. Bila aku da siap2 nak gerak tg bas kat meja dapur slalunya abah da sediakan aku sebotol air ngan duit tambang n duit blanja makan aku skali. Bukan skali abah wat camtu tapi itu adalah rutin harian abah. Duit yg harian yg abah bg tu da terlebih2 dari duit yg aku bg abah masa aku gaji. Betapa abah menjaga aku dengan baik n penuh kasih sayang.

Aku igt lagi ada satu malam tu aku cakap ngan abah nak keje sebagai cikgu tadika dekat ngan umah along aku tapi abah berkeras x bagi. Aku saje wat camtu sb nak protes abah x kasi aku keje kat kl. Aku rasa x berbaloi sgt aku blaja tinggi tp aku xleh keje kat kl sb aku rasa peluang keje kat kl kot yg byk. Sbg tanda protes aku saje nak kuar dr uma n duduk ngan k.long aku. Masa tu wat pertama kali abah nangis depan aku suruh aku dok uma n sanggup bela aku walaupun aku x keje. K.long n mak pon pujok aku suroh dengar cakap abah. Akhirnya mak bgtau aku sb kenapa abah x kasi aku g kl.Sebab pertama ialah abah xnak aku jadi mangsa mende2 yg x elok kat kl tuh  selain dari nk membuktikan pd adik beradik mak aku yg dulu dok kutuk abah miskin sb x duduk kat banda besar terutama skali pak long n mak long aku yg dok kat kl. Semenjak dari tu abah nekad nak buktikan pd mereka hidup bleh je senang walaupun bkn duduk di bandar. Bila aku tau crita sebenar menangis jugak la aku mase tuh. Betapa abah nak melindungi aku n keluarga agar org x perlekehkan dan hanyut ngan godaan kat kl tuh. Bila aku bincang balik ngan abah n tanya segalanya baru la abah bercerita. Abah x kisah aku nak merantau ke negeri mane pon kecuali kl...mmg diharamkan la kiranyer tuh. Akhirnya, mgkin rezeki aku kot aku dpt offer keje kat pahang n aku sempat pujuk n minta izin ngan abah  tok g pahang nih. Abah mudah je bg restu kat aku tok keje kat pahang ni asalkan aku pandai jaga diri.Tapi kuasa Allah kan x siapa pon tahu lebih2 lagi aku insan yg kerdil nih. Belum pon sempat aku berhijrah ke pahang abah pergi kepangkuan Ilahi. Abah meningalkan aku untuk selama-lamanya. Aku da terasa sedey je masa dapat offer keje tu sb akan tinggalkan abah tp x sangka pulak hakikat sebenarnya ialah abah yg pergi tinggalkan aku.

Abah meninggal masa subuh n paling terkilan ialah aku x berada di samping abah masa abah hembuskan nafas terakhirnya. Masa tu aku berada kat uma. Igt lg balik je dari hospital aku terus siap2 amek wudhuk n baca yasin sementara nak tg subuh. Masa aku baca yasin tu pon aku da terasa sayu sgt n yg plg aku x sangka ketika abis je baca yasin aku berdoa seandainya segala penderitaan sakit yg abah tanggung ni sgt perit Kau ambil la nyawanya Ya Allah sb aku xnak abah terus tersiksa menangung sakit. Aku x tahan nak lihat abah terlantar di hospital dengan alat bantuan pernafasan tu. Air mata aku mmg da berjujuran dah masa tuh. Lepas je abis solat subuh mak dpt pangilan tepon dari uda yg bgtau abah da nazak. Aku yg masih bertelekung da pasrah. Aku terus je segera g spital ngan mak. Masa sampai je spital uda terus peluk aku n bgtau abah da xde. Aku pelik gak masa tuh sb aku x menangis beriya sangat n aku kuat je nak melangkah tgk abah wat terakhir kali. Aku cium dahi abah sebelum abah dimandikan. Sampai skang aku masih lg xleh nak lupa n maafkan diri aku dengan doa yg aku minta pg tuh. Kdg2 aku terasa aku la punca abah pergi. Kehilangan abah sgt memberi kesan kat aku. Dari aku blaja lg aku slalu pesan kat diri nak kongsi kejayaan aku ngan mak n abah. Tapi disaat aku mengecapi kejayaan dengan memiliki kerjaya sendiri abah xde bersama aku pedihnyer la hati nih. Aku mst menangis setiap kali aku berjaya miliki sesuatu. Masa aku beli kete pon aku nangis sb aku masih igt impian aku nak drive kete n ajak abah jalan2 ngan kete aku tp x kesampaian pon. Yang terbaru ni andai dipermudahkan aku bakal berkahwin n wat sekian kalinya aku akan menangis lagi sb aku mmg teringin abah ada ms persandingan aku n menjadi wali tp harapan hanyalah tinggal harapan. Allah lebih sayangkan abah dari aku....aku hanya mampu berdoa agar Allah ampunkan segala dosa abah dan tempatkan abah didalam syurga...Amiiin.

Ketahuilah abah sesungguhnya anak mu ini sentiasa merinduimu....

No comments:

Post a Comment