Friday 30 November 2012

Kerana mulut badan binasa...


Aku sangat setuju ngan peribahasa kerana mulut badan binasa.

Aku x paham dengan perangai sesetengah manusia nih. Mulut mmg manis bila depan kita. Smua pon bagus jer tapi bila blakang kita die hentam kita balik. Bermuka2 sangat. Aku yang dari kesian terus da malas nak amek tahu.

Da tua kot nape la x sedar2 juga kan akibat dari bermuka-muka nih. Mesti x blaja dari pengalaman. mustahil dengan mulut die camtuh xde balasan buruk kan. Sakit lak tgk.

Ada satu pagi bila die serahkan surat akuan penerimaan polisi takaful. Banyak kali aku minta maaf n bgtau dia akan dapat lambat polisi tuh sb ade masalah ngan system kat hq. Bukan salah aku la kiranya. Die pon cakap ok. Not big deal tapi bila dapat surat akuan penyerahan die leh bantai komen aku lambat bagi maklumat la pastu cakap aku x bagus.

Geram mmg geram sb kita da maklumkan awal masalah tu. Bila dapat je surat tu n baca balik. Aku diam jer. Die tgk jer aku pastu die cakap die jenis berterus terang kalo x puas hati apa2. Bagus la kalo camtu tapi nape x cakap masa aku mintak maaf aritu kan. Nampak sangat nak burukkan reputasi aku. Die kot client pertama yang komen camtuh. Aku pon diam cuba bersabar tapi hati aku cepat je panas n doa die dibalas ngan ape yang die wat kat aku

Doa org teraniaya ni makbul kan...tengah hari tu jugak mak cik ni kena tukar ke pejabat baru. Die cleaner kan. Slalu je komplen opis ktrg ni boring sb x banyak keje. Allah nak tunjuk agaknya, die kena bersihkan satu pejabat 2 tinggkat sebelah opis aku nih srg2. Xde org tolong. da la opis baru. dapat bayangkan la die punyer penat tuh.

Datang opis kitorang dengan muka kepenatan dan lapor. Sampai2 je terus makan kuih yang ada kat atas meja tuh. kitorang pon ty la penat x. Memang dasar ego kan. Tgk muka pon kita da tau die penat. Nak jugak kate x penat n keje biasa jer tuh. Padahal muka da merah padam. X paham tol aku ngan org yg cakap besar n tikam belakang nih.

Aku doakan je semoga die dapat hidayah tok berubah. Nak kate lebih2 pon perjalanan aku masih panjang lagi. Allah tau ape yang sebaiknya untuk setiap hambanya.

No comments:

Post a Comment