Monday 26 November 2012

Umrah part 1


Hari ni aku ade mood nak cover memori aku masa mengerjakan umrah mac lepas. Memori yang akan aku kenang sampai akhir hayat aku. Pemergian aku ke umrah ni adalah satu pemberian rezeki yang aku sangat2 x sangka. X pernah aku sangka secepat ni aku dapat Rumah Allah.

Aku yakin pasti setiap mukmin di muka bumi ni ada keinginan untuk melangkah kesana untuk beribadat dan menziarahi makam Rasulullah saw.

Perancangan pertama ialah untuk menghantar mak kesana. Nak penuhi impian mak. Kitorang adik beradik pon da lama berbincang akan hal nih sampai la mak terbuka hati nak g umrah tahun nih. Mulanya aku saje je gurau2 nak ikot, rasanya bukan aku je kot adik yang lain pon sebok gak nak ikot tapi x sangka lak mak pilih aku. Rezeki aku tahun nih. Dalam tempoh sebulan je tok aku wat persiapan.

Persiapan pertama lepas aku dan mak daftar nama kat travel agensi ialah

* Renew passport aku yang hampir due tok visa. Aku wat 2 tahun tok RM100. Wat kat pekan rabu nyer pejabat imigresen.

*Apply cuti keje. Officemate ramai yang terkejut sb aku tetiba apply cuti 2 minggu tok g umrah. Ramai gak yang mendoakan dan gembira aku nak g umrah.

* Start baca berkaitan ibadat umrah. Aku banyak google jer. Smua aku jadikan panduan. Dari blog sampaila ke youtube. Smua medium aku guna tok dapatkan sebanyak yang mungkin informasi berkaitan ibadat umrah. Ni sangat penting supaya aku x coulture shock sepanjang disana nanti.

*Lagi 2 minggu nak berangkat,aku n mak da start shopin barang2 yang nak bawak kesana. Jubah aku banyak pinjam along jer sb die pon baru balik dari umrah so banyak je la jubah die yang aku leh guna...jimat sket duit...he

*Start wat tukaran matawang. Aku tukar kat money changer kat jusco skudai. Tinggi sket la tukaran kat situ.

*Persiapan rohani lak,da start rajin solat sunat dan membaca al-Quran. Nak berjumpa Allah kan, perlu la banyak wat persediaan dari segi rohani.

Bila smua da setel dan aku yakin smua da lengkap, boleh la tarik nafas lega. Bag kitorang besar giler. Lom ape2 da penoh camner nak beli barang dari sana nih...haishh.

Bertolak dari joho pas sar naik bas ke KLIA. Flight kol 1 lebey pagi. Lama je nak tg turn. Masa tuh ramai je jemaah dari travel agency yang lain. Meriah je rasa kat airport.

Aku nyer flight transit ke bangladesh. Hebat x hebat la sempat lak singgah ke bangladesh nih. Apepon pengalaman transit kat bangladesh ni banyak memberi aku seribu satu pengertian hidup. Bukan semua yang lahir kat dunia ini senang. Bersyukur sangat aku dilahirkan di Malaysia dan serba mencukupi kehidupan aku nih. Belajar apa itu syukur sebelom menjejakkan kaki ke tanah suci.

No comments:

Post a Comment