Monday 26 November 2012

Umrah part II


Pengalaman Di bumi Bangladesh. Bukan x biasa pon berjumpa ngan orang bangla kan sb ramai je warga mereka kat Malaysia tapi satu keistimewaan nyer ialah belajar mengerti cara kehidupan mereka sehingga mereka sanggup berhijrah ke Malaysia demi sesuap nasi. Itu aku kira perjuangan hidup mereka dalam mencari kebahagiaan hidup.

Negara bagladesh ni memang serba kekurangan. Dari segala segi aku rasa. Tahap kebersihan pon sangat dasyat sebab suhu nya yang panas terik so debu2 dari pasir dan tanah merah yang ada disekeliling mampu membuatkan sakit asma. Jalan raya sesak dan mereka berlumba-lumba seolah-olah tiada peraturan jalan raya. Kitorang jemaah nih naik bas kat sana da macam naik kereta lumba. Nyawa ni rasa cam leh melayang bila2 masa jer.

Berada di sini aku seolah-olah megimbau jalan cerita dalam movie slumdorg millionare. Itu kat India kan tapi cara dan suasana sama je keadaannyer kat Bangladesh nih.

Tips ketika berada kat sana ialah kena jaga barang2 sendiri sebaiknya. Sekali hilang mmg xde harapan untuk jumpe kembali la aku rasa. Kalo nak jalan2 pastikan bawak penutup mulut untuk elak dari debu dan minum air banyak sb cuaca kat sana sangat panas.

Antara gambaran yang sempat aku rakan ketika disana.


Dhaka Airport yang agak sesak 



Ni ketika sampai di airport dan beratur tok check out.


Bas yang bawk kitorang ke hotel. sangat sadis bas ni. Xtau zaman bilanyer bas



Beca ni da macam teksi kat sini. Bersepah2 n drg smua guna kain pelikat 


Pasar yang jual sayuran


Sayur segar2 tapi berdebu...huu



No comments:

Post a Comment