Friday 23 November 2012

Strawberry Oh Strawberry!!!



Semenjak dua menjak nih aku tetiba jer suka sangat makan strawberry. Hampir hari2 nak kunyah buah yang sedap nih. Rajinlah aku g carefour x pon Giant tok cari strawberry. Kalo xdapat yang segar aku akan beli mende2 yang berperisa strawberry seperti yogurt xpon icecream xpon susu segar...parah je rasa sebabnyer kalo murah xper ni mahal kot. Cuba la tekak ni minat buah yang murah cam pisang ke petai ker xpon limau...kan jimat duit aku...he

Tapi bila aku kaji dan selidik rupanya banyak je khasiat buah strawberry nih. Nampak sangat x rajin membaca kan semua mende pon xtau. Asyik keje pastu dating pastu layan korea. Otak pon da naek lembab.

Kat sini aku nak sertakan kelebihan buah strawberry nih supaya aku x nyesal sangat tok keluarkan duit membeli dan memakannya dengan banyak...he

Antara kandungan dan khasiat yang terdapat dalam buah strawberry ni ialah :


** Ia Kaya dengan Vitamin C 
- KAndungan vitamin C lebih banyak dari sebiji buah oren. Ia memberikan 94mg vitamin C atau 1.5 keperluan vitamin C harian dalam tubuh badan.

**Kalori
- 8 biji atau 1 gelas air jus strawberry hanya mengandungi 50 kalori dan tidak mengandungi kolestrol. Ia juga memberikan 30ug asam folat yang setara dengan 7.5 peratus keperluan harian bagi wanita hamil. Asam Folat ini sangat penting untuk mengelakkan kurang upaya tabung saraf pada janin. Ia juga mengandungi 270mg potassium yang merupakan satu mineral yang disyorkan dalam setiap menu makanan bagi mengurangkan tekanan darah. Jumlah yang sama juga mengandungi 4g serat yang boleh membantu menurunkan kadar kolestrol darah dan menyihatkan saluran pencernaan...perut sihat badan pon akan sihat. itu sangat penting k.

**Kaya dengan Antioksidan
- Buah ini kaya dengan antioksidan. Antioksidan ni merupakan sebatian yang boleh melindungi sel-sel dari rosak oleh bahan2 penimbul kanser. Selain itu, antioksidan dalam strawberry ni mampu memberikan perlindungan pada hati dan anti-inflamasi (ubat yang dapat menghilangkan radang bukan disebabkan oleh mikroorganisme cthnyer spt gejala panas,kemerahan atau bengkak pada kulit.)

** Dapat memutihkan gigi
- Asam malat yang terkandung dalam buah ini mampu bertindak sebagai bahan yang akan mengikis dan menghilangkan beberapa noda pada permukaan gigi. Bila hari2 kunyah strawberry ni ia dapat menyihatkan mulut,memutihkan gigi, menghilangkan bau mulut dan nafas lebih segar. X perlu da kunyah chewing gum bagai...he

** Dapat mencegah kanser
- Kandungan vitamin A,C,E dan Asam ellagic yang berfungsi melumpuhkan sel kanser dalam tubuh. Dapat juga mencegah terjadinya leukimia. Strawberry ni dapat mencegah terjadinya kanser sel darah.

**Mengubati Jerawat
-Kandungan asam salisiat didalam strawberry mempunyai manfaat untuk mengubati jerawat secara semulajadi.

**Menghaluskan kulit
-Buah ini mampu mengangkat sel2 kulit mati. Digunakan sebagai lulur mandi dengan mencampurkan susu dan minyak zaitun. Selain menghaluskan kulit ia juga dapat mencarah dan meyerikan kulit badan...awesome!!

**Mencegah radang
- Merupakan buah-buahan yang mengandungi gula yang rendah sehingga sesuai untuk diet penghidap diabetis dan melawan radang sendi.


Banyak kan khasiat dari buah strawberry nih. X sia2 aku bantai makan banyak2 sebab ia banyak beri faedah dan kesan pada kesihatan. Ia juga mampu memberikan kesan pada poket aku sb duit banyak abis...hee. 

Semoga kesihatan itu kekal milik kita...amiin


















No comments:

Post a Comment