Thursday 29 November 2012

Umrah part III


Aku sampai ke Jeddah pada pukul 12 lebey. Walaupun sampai da hampir pagi tapi airport Jeddah memang x penah sunyi dari jemaah2 umrah. Jeddah airport sangat besar dan selesa bersesuaian dengan jumlah pengunjungnya.

Sementara menunggu beratur untuk pemeriksaan imigresen aku lihat ramai je warga arab ni yang sibuk menjual prepaid dengan harga RM45 @ 50 riyal.

Bagi perempuan bujang perlu ada mahram so disebabkan aku pergi ngan mak aku ditumpangkan oleh agensi untuk bermahram ngan en.Amir. Die g umrah ni ngan family die. Aku pon join jadik part of family die. Macam anak angkat gitu...he

Pas lepas jer bahagian imigresen, pasport kitorang semua akan dikutip. Kira sepanjang kita berada kat Madinah n Mekah nanti pasport bukan bersama kita la. Sesi mengambil bagasi pulak. Time ni mmg aku x bape nak suka sb berat kot nak angkut bag2 nih..hu

Mak ngah berposing tunggu mutawif

Masjid di Jeddah Airport. Sempat menunaikan solat Isyak

Kesibukan di Airport Jedaah. Specialnyer kat sini ialah segala 
anouncement semuanya dengan suara lelaki sebab suara wanitakan aurat.

Mutawif yang kami nanti-nantikan.

Lepas je smua setel kami berkumpul menunggu mutawif yang akan menjaga dan membantu sepanjang kita beribadat disana. Mutawif ni dari Indonesia so senang la nak banyak tanya ngan dia sb tiada kengkangan bahasa. Mutawif kami muda lagi tapi da berpengalaman luas. Dia hadir bersama isterinya.

Kami meneruskan perjalanan ke Madinah dengan menaiki bas. Perjalanan mengambil masa lebih kurang 3 jam lebih. Dalam perjalanan kami ada berhenti makan dan ke toilet sebab sepanjang perjalanan nanti xde berhenti-henti. Aku turun tok makan jer sb x terasa nak ke toilet. Bersyukur sangat sb smua mereka yang ke toilet komplen toilet tu sangat kotor.Termasuk mak aku jugak.Aku da wat persiapan mental so aku anggap itu ujian kecil jer disini sb aku da baca banyak pengalaman mereka2 yang kesini rata2 mengatakan kebersihan toilet sangat teruk mungkin sb ramai sangat org dan semua pon dari latar belakang yang berbeza. Jadi lah macam2 hal kan. Yang penting sabar itu mesti ada. Itu pentinganya membuat persediaan sebelom pergi kemana2 agar kita tidak terkejut ngan kejadian2 yang kita x akan pernah jangkakan.

Berhenti makan jap

ramai2 turun g toilet kat masjid nih

Aku habiskan masa dengan tidur je sb nak tgk pemandangan pon x nampak ape sb gelap sangat. Padang pasir kot so xde la bangunan di sepanjang jalan. Jika ade pon hanya rumah2 kecil dan surau itupon boleh dibilang dengan jari bilangannya.


Masjid Nabawi

Hotel penginapan di Madinah

Masa sampai ke Tanah Suci Madinah memang akan nampak la Masjid Nabawi. Hati memang terasa sangat sayu dan bersyukur ngan nikmat Allah berikan pada aku. Kami sampai ke Hotel Durrat Al-Fayroz hampir menjelang subuh. Hotel ni dekat je ngan masjid Nabawi. Jalan raya da sesak da ngan jemaah yang keluar untuk ke masjid menunaikan solat subuh. Kami terlambat. Disebabkan menguruskan hotel dan bilik kami x sempat nak berjemaah di masjid. Solat subuh di dalam bilik je. Sedey jugak sb ngah bersemangat nak ke Majid Nabawi nih..

Aku ngan mak dapat g ke Masjid Nabawi untuk menunaikan solat sunat Dhuha. SubhanaAllah...sungguh indah sekali Masjid Nabawi nih. Rasa cam nak nangis sangat2 sb selama nih aku tgk gambar xpon kat tv jer keindahan Masjid ni tapi bila da berada depan mata dan dapat solat di dalamnya rasa mmg xnak keluar la. Berbeza sangat dengan keadaan masjid lain yang pernah aku masuk. Aura yang sangat kuat untuk beribadat. Aku sempat la baca beberapa surah al-Quran lepas solat sunat dhuha.


No comments:

Post a Comment